Geschreven door Sander Potjer op dinsdag 19 juli 2011 16:30, in: Joomla!™ versies

17banner

Joomla, het populairste open source CMS (content management systeem) in de wereld heeft zojuist Joomla 1.7 beschikbaar gesteld. Dit is de eerste release sinds de start van de nieuwe release cyclus na de vrijgave van Joomla 1.6 in januari 2011. Download Joomla 1.7 in onze downloadsectie.

Zeg hallo tegen Joomla 1.7!

17-version17Met Joomla 1.7 heeft de community de nadruk gelegd op het zo eenvoudig mogelijk maken van de installatie van het CMS en met meer regelmaat nieuwe versies uit te brengen.

Gebruikers kunnen eenvoudiger en met grotere regelmaat naar de laatste versie van Joomla upgraden en daarmee profiteren van de (veiligheids-)voordelen van de nieuwste code. We denken dat Joomla gebruikers over de gehele wereld spoedig deze nieuwe methode zullen omarmen.

Lees ook de veelgestelde vragen over Joomla 1.7.

Joomla upgraden met één klik

17-updating17Upgraden naar de laatste Joomla versie was nog nooit zo eenvoudig! De nieuwe ingebouwde updater kan overweg met updates en upgrades van Joomla en van geïnstalleerde Joomla extensies. Dit is een enorme verbetering ten opzichte van het handmatig updaten van Joomla door bestanden op de server te plaatsen.

Het is belangrijk om voordat je aan de slag gaat met deze nieuwe functie eerst de handleiding aandacht door te nemen en je Joomla 1.6 site naar Joomla 1.6.5 bij te werken. Maak altijd een backup en plaats deze buiten je Joomla website.

Lees de handleiding voor de Joomla 1.6.5 naar 1.7 upgrade.

Zes maanden release cyclus

17-version18Een kortere ontwikkelingscyclus dat de stabiliteit van Joomla zal verbeteren door regelmatiger vrijgeven van nieuwe functionaliteiten.

Korte termijn releases worden voor zes maanden actief onderhouden. Deze bereiken de 'End of Life' status een maand na de vrijgave van de volgende versie. Lange termijn releases worden voor 15 maanden actief onderhouden.

De eerst volgende lange termijn release is Joomla 1.8. Joomla 1.7 is een korte termijn release.

Bekijk de Joomla Development Strategie Infographic voor meer informatie.

Meertaligheid verbeteringen

17-multilanguageJoomla 1.6 vormde de eerste stap naar meertalige ondersteuning in Joomla. Met 1.7 wordt een volgende stap gezet doordat je nu menu items aan elkaar kunt koppelen voor verschillende talen. Hierdoor ga je niet naar de homepage van een andere taal bij een wissel maar naar het bewuste menu item in een andere taal, mits dit is ingesteld.

Taalbestanden kunnen nu ook zo ontwikkeld worden dat ze automatisch een beter geschikt lettertype voor een taal kunnen selecteren dat zichtbaar is in de backend.

Lees meer over de mogelijkheden in dit Engelse artikel.

Andere nieuwe functionaliteiten

  • De mogelijkheid om een zoekopdracht menu-optie met vooraf ingestelde zoekopties maken. Hierdoor kan je een menu item maken dat het zoekveld vooraf met bepaalde zoekwoorden vult. De eindgebruiker kan zo gebruik maken van een ingebouwde zoekfunctie voor een bepaalde term.
  • Betere voorbeeld code voor diverse plugin types. Hierdoor kunnen ontwikkelaars eenvoudiger eigen extensies bouwen.
  • De mogelijkheid om formulieren automatisch te laten valideren aan de hand van een aantal opties tijdens de verstuur actie. Dit maakt het eenvoudiger om sites tegen hackers te beschermen die formulieren proberen te manipuleren en ongeldige data proberen toe te voegen.
  • Bij het formulier om een nieuw artikel toe te voegen kan nu een standaard categorie worden ingesteld. Hierdoor kan de site beheerder gebruikers alleen toegang geven tot het toevoegen van artikelen in een specifieke categorie waardoor het niet per ongeluk op de verkeerde plek terecht kan komen.
  • Bulk kopiëren en verplaatsen van artikelen is nu op dezelfde manier mogelijk als dat al voor categorieën en menu items het geval is.
17-upgradeschema

 

Over de Joomla 1.7 release

Lees voor het updaten de release notes en de Joomla! 1.7.0 Faq zodat je op de hoogte bent van de laatste informatie rond deze release. Backup altijd je websites voordat je een update gaat uitvoeren.

In Joomla 1.7 zijn 214 bugs verholpen. Voor een volledige lijst van alle verholpen bugs verwijzen wij naar de Engelse release notes.

Tevens is er een veiligheidsproblemen van middelhoge prioriteit verholpen. Meer informatie.

Download Joomla 1.7

Download de Nederlandstalige Joomla 1.7.0 met voorbeelddata in onze downloadsectie. Je vindt hier ook aparte taalpakketten voor zowel de frontend als de backend en de tinyMCE tekstverwerker.

Upgraden van Joomla 1.6.5 naar Joomla 1.7

Allereerst, zorg ervoor dat je Joomla 1.6 sites zijn bijgewerkt naar Joomla 1.6.5. Deze versie is eind juni uitgebracht en is de enige versie waarmee je kunt upgraden naar Joomla 1.7. Met andere versies is het niet mogelijk dus update eerst naar 1.6.5. Daarna kan je de upgrade instructies volgen: Instructies voor Joomla 1.6.5 naar Joomla 1.7 upgrade.

Wil jij onze activiteiten ondersteunen en zorgen dat wij deze verder kunnen uitbreiden en promoten? Overweeg dan eens een donatie te maken aan Stichting Sympathy, onze hartelijk dank!

Reacties (19)

-1
#1
Rick.Bouman di 19 juli 2011, 17:23
Er makkelijk maken ze het er niet op voor de eindgebruiker, die nu al niet kiezen tussen Windows Vista en Windows 7, laat staan bij Joomla.

Jammer van deze strategie.
+1
#2
Sander di 19 juli 2011, 17:36
Hallo Rick, denk dat het wel meevalt. Keuze voor nieuwe site is nu 1.7 of 1.5. Als alle benodigde extensies beschikbaar zijn kies je voor 1.7, anders voor 1.5. Lees ook even het artikel "Wat je moet weten over Joomla 1.7": www.joomlacommunity.eu/nieuws/joomla-algemeen/659-wat-je-moet-weten-over-joomla-17.html
+2
#3
Maikel di 19 juli 2011, 19:31
Ik heb zojuist mijn website geupdate en het was zo gedaan. Update was in 5 minuten gedaan inclusief het testen of alles nog werkt. En dit alles zo vanuit de Joomla admin. Alle extensies die ik gebruik werken al voor Joomla 1.7. Moet er wel bij zeggen dat ik maar weinig extensies gebruik. Bij eerdere Joomla updates was het altijd minstens 2 maanden wachten voor alle extensies weer geschikt waren voor de nieuwe Joomla versie en was het overzetten van de data helemaal een ramp. Hierdoor heb ik pas net 2 weken geleden de overstap van 1.5 naar 1.6 afgerond en dus nu meteen door naar 1.7 zonder problemen.

Een grote pluim dus voor iedereen die aan deze release heeft meegewerkt! Ik zou zeggen ga zo door!
+1
#4
maristo di 19 juli 2011, 19:41
Het is niet bij te houden als je meerdere sites hebt maar goed stilstand is achteruitgang ;-)

Uiteraard ga ik straks ook over. Is er al een mogelijkheid om van 1.5.23 naar 1.7 te gaan?
+1
#5
Marijke di 19 juli 2011, 22:09
@maristo
Je kunt deze handleiding volgen:
help.joomlacommunity.eu/joomla-16/282-installatie-16/2143-migratie-van-joomla-15-naar-joomla-16.html

Deze is geschreven voor 1.5.x naar 1.6 maar inmiddels kan je met de nieuwste versie van jUpgrade direct migreren naar 1.7
0
#6
bram96 di 19 juli 2011, 22:15
Ik heb inmiddels al mijn joomla 1.6 sites over naar 1.7. Ik moest eerst de maximum executiontime groter maken maar daarna ging het vlot. (Het is wel veel werk om het bij meerdere sites te doen is er geen mogelijkheid het massaal te doen)
0
#7
pbb wo 20 juli 2011, 10:49
Hartelijke dank aan het hele team voor al het werk aan deze nieuwe versie!
0
#8
ernesto99 wo 20 juli 2011, 11:26
Op 2 website bij een en dezelfde provider ging de update via de admin helemaal mis.
Gelukkig kon ik vrij snel weer naar 1.6.5.
Ik ga nu even proberen om 1.7 via FTP erop te zetten.
0
#9
Sander wo 20 juli 2011, 11:34
@ernesto99 let dan even goed op dat je ook handmatig bestanden moet verwijderen en database update via phpmyadmin moet uitvoeren! Zie voor meer info: help.joomlacommunity.eu/joomla-16/283-instellingen/2148-upgraden-van-165-naar-170.html
0
#10
tomaerts wo 20 juli 2011, 13:40
Ik heb nog Joomla 1.6.4 en wil graag ook over naar 1.7 Ik lees nu dat ik eerst naar 1.6.5 moet update voordat ik naar 1.7 kan. Echter als ik nu in de extensiebeheer kijk, kan ik alleen een update doen naar 1.7, hoe kan ik toch eerst een update doen naar 1.6.5 via de extensiebeheer?

Hoop dat iemand me kan helpen.
0
#11
katim110 wo 20 juli 2011, 14:04
Beste tomaerts,
updaten van 1.6.4 naar 1.6.5 moet je handmatig doen zoals je dus altijd gewend bent.van 1.6.5 naar 1.7.0 doe je dan gewoon in extensiebeheer.

suc6
-2
#12
paul48 wo 20 juli 2011, 16:26
Hallo,
Rick.Bouman zei:
Er makkelijk maken ze het er niet op voor de eindgebruiker, die nu al niet kiezen tussen Windows Vista en Windows 7, laat staan bij Joomla.

Jammer van deze strategie.


Hallo Rick, ik ben het met je eens, het gaat allemaal te snel. Een vernieuwing is niet altijd een verbetering. Moet er misschien langer getest worden. Het wordt niet makkelijker, wat mijn inziens toch de bedoeling is.
Paul
0
#13
Sander wo 20 juli 2011, 17:11
Voor de Joomla 1.7 release is al meerdere weken getest de afgelopen tijd, natuurlijk is daarbij alle hulp nog welkom.

Releases elk half jaar heeft zijn voor en nadelen. Joomla 1.5 duurde lang, Joomla 1.6 ook (3 jaar) en toen klaagde iedereen dat men te lang moest wachten op een nieuwe versie en de nieuwe functionaliteit en. Nu gaat het weer te snel ;-)

Maargoed, je kan er natuurlijk ook voor kiezen om alleen voor de Long Term Releases (LTS) releases te gaan, dus voor Joomla 1.5 en de volgende Joomla (1.8/2.0) versie, dan laat je 1.6 en 1.7 naast je liggen en kijk je elke 1,5 jaar naar wat de nieuwe LTS te bieden heeft.
0
#14
Marijke wo 20 juli 2011, 20:17
@tomaerts, klik even op de link die sander al in zijn reactie boven die van jou geeft. Daarin staat duidelijk hoe je eerst kan updaten naar 1.6.5
0
#15
webwim do 21 juli 2011, 10:33
Heb inmiddels al twee 1.6 sites geupgrade naar 1.7 met de bestanden van de JoomlaCommunity download sectie en was blij verrast over de eenvoud van de procedure. Dank voor de goede zorg, TOP.
0
#16
pjotr do 21 juli 2011, 21:01
5 websites over te zetten naar 1.7.0. Bij 3 sites ging het goed (helaas niet via de update-functie, maar met de gewone install functie). :-)
Bij de 4e site (zelfde provider) een foutmelding over memory-size. Provider ingeschakeld en is er al mee bezig.
Bij de laatste site (andere provider) ging het helemaal mis. Update functie werkte gedeeltelijk, in de backand zag ik wel de versieaanduidin g 1.7 staan, maar de frontend werkte niet meer (template verdwenen, geen content zichtbaar). Ben nu bezig een backup terug te zetten. :sad:
0
#17
Rick.Bouman za 23 juli 2011, 22:55
Het maakt mij niet veel uit, hou het wel bij, ga bij de volgende LTS maar eens kijken wat er te halen valt omdat dan ook het support voor 1.5 stopt.

1.6 en 1.7 sla ik maar over. :D
Het gaat er mij vooral om dat het voor de mensen die niet veel weten van websites en die aan Joomla! willen beginnen nu de bomen door het bos niet meer zien, iets wat eerst wel was.
0
#18
ernesto99 zo 24 juli 2011, 20:11
Het lijkt erop dat mijn template die prima functioneerde met 1.6.5 niet meer werkt met 1.7.0
Ze maken het ons wel erg lastig de laatste tijd.
0
#19
webmaakster za 30 juli 2011, 11:06
@ernesto99 Anja heeft op haar site een overzicht gemaakt van de kleine veranderingen voor je template: www.web-effect.nl/joomla-tutorials/joomla-1.7-template-tutorial.php Helpt dat?