Geschreven door Sander Potjer op dinsdag 11 januari 2011 06:20, in: Joomla!™ versies

j16arrivedJoomla 1.6.0 is per direct beschikbaar om te downloaden. Deze nieuwe versie van Joomla is krachtiger en heeft meer controle en mogelijkheden dan ooit tevoren. Joomla 1.6 is grotendeels opnieuw opgebouwd en zal vele ontwikkelaars ondersteunen in het vervaardigen van websites, intranetten en andere toepassingen voor kleine, middelgrote en grote bedrijven. Dankzij de kracht van eenvoud verstevigt Joomla 1.6 de positie als het populairste CMS van zijn soort.

Aan deze nieuwe versie van het vrij beschikbare open source content management systeem Joomla is door honderden internationale vrijwilligers maandenlang hard gewerkt. Zij zijn er dan ook trots op om Joomla 1.6 aan de vele honderdduizenden Joomla gebruikers over de gehele wereld te mogen presenteren.

Nieuwe functionaliteiten in Joomla 1.6

  • Verfijnder toegangsbeheer voor het bekijken en bewerken van inhoud, met instelbare gebruikersgroepen en toegangsniveaus
  • Een volledig door de gebruiker instelbare categorie structuur (geen secties meer!), van eenvoudige tot gecompliceerde gelaagde categorieën
  • Verbeterd extensiebeheer zodat in één keer meerdere extensies te installeren zijn, updates installeren via één enkele klik
  • Uitgebreidere taalondersteuning voor het ontwikkelen van meertalige websites
  • Instelbare start- en einddatum voor de zichtbaarheid van modules en meer controle over waar de modules zichtbaar zijn
  • Frisse nieuwe templates en semantische markup waar zowel het oog als de zoekmachines blij mee zullen zijn
  • Meer creatieve mogelijkheden dankzij template stijlen
  • Honderden andere nieuwe functionaliteiten om de workflow en productiviteit verder te verbeteren

Voor ontwikkelaars

Dankzij Joomla 1.6 zijn ontwikkelaars in staat om sneller extensies te bouwen door alle fasen van ontwerp, uitvoering en updates heen. Geavanceerde en uitgebreide API's zorgen voor nieuwe mogelijkheden om te integreren, te concurreren en uit te breiden naar bestaande en nieuwe markten.

Voor ontwerpers

Stijl verbeteringen geven grafisch ontwerpers meer controle en meer flexibiliteit om de perfecte uitstraling voor elke site en elk publiek te creëren. Ontwerpers kunnen nu alle output van de Joomla Administrator overschrijven. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden in functionele, toegankelijke of zelfs mobiele-vriendelijke Administrator schermen. Individuele Administrator templates kunnen worden toegewezen aan individuele gebruikers zodat er op de specifieke gebruikersbehoefte kan worden ingespeeld.

j16site

Speciale Engelstalige Joomla 1.6 info website

Om meer over de nieuwe Joomla 1.6 versie te leren heeft de Joomla community een speciale Engelstalige website gelanceerd waar je meer leert over de nieuwe mogelijkheden en de software direct kunt downloaden. Bezoek de site op www.joomla.org/16.

Joomla 1.6 Nederlands

Het team van JoomlaCommunity.eu heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de Nederlandse vertaling van Joomla 1.6. De Nederlandse taalbestanden voor Joomla 1.6 zijn direct beschikbaar op onze download site: download.joomlacommunity.eu/16. De volledige vertaalde Joomla 1.6 versie met voorbeelddata zal spoedig volgen. Op ons forum kun je terecht om te praten over Joomla 1.6.

Joomla bug event en release party in Amsterdam

De release van Joomla 1.6 wordt over de gehele wereld gevierd en natuurlijk doen wij daar in Nederland ook aan mee! JoomlaCommunity.eu organiseert in samenwerking met diverse sponsoren een landelijk Joomla bug event en release party op zondag 30 januari in het Joomla Competence Center in Amsterdam. Van 12:00 - 15:00 uur zullen we eerst op zoek gaan naar bugs in 1.6 en die waar mogelijk oplossen. Aansluitend zal vanaf 15:00 - 18:00 een borrel plaatsvinden. Iedereen is welkom en beide events zijn gratis toegankelijk. Meer informatie en aanmelden via www.joomlacommunity.eu/16party

Joomladagen op 2 & 3 april 2011

Op zaterdag 2 en zondag 3 april 2011 zullen alweer de 6e Nederlandse Joomladagen plaatsvinden. Vele Joomla gebruikers, ontwikkelaars, professionals, hobbyisten en community leden zullen naar Doorn afreizen om elkaar te ontmoeten en presentaties te volgen over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Een uitgelezen kans om je volledig op de hoogte te laten brengen over alle nieuwe mogelijkheden van Joomla 1.6. Meer informatie hierover is te vinden op www.joomladagen.nl.

Reacties (16)

+2
#1
groentjie di 11 jan 2011, 08:07
Allen gefeliciteerd met deze nieuwe mijlpaal! Nog meer Joomla! plezier
+1
#2
hansquist di 11 jan 2011, 09:02
Hier is heel lang met spanning op gewacht! Proficiat, ook voor de Nederlandse vertalingen. En nu aan de slag! :-)
+1
#3
hanHmaas di 11 jan 2011, 09:32
Yess....en van harte proficiat met de nieuwe "kleine" die zojuist het IT-licht heeft gezien. Dat het maar hard mag groeien en tot bloeiende wasdom komen.
+1
#4
Staalmeester di 11 jan 2011, 10:12
Iedereen die met deze release te maken heeft gehad, heel erg bedankt voor de inzet en tijd!
0
#5
herman35 di 11 jan 2011, 10:50
Allen gefeliciteerd met de vernieuwde Joomla en uiteraard de vertalingen
0
#6
jeejeestudio di 11 jan 2011, 12:27
Super!
Nu kunnen we echt aan de gang!
En iedereen bedankt! :lol:
0
#7
Bedet di 11 jan 2011, 13:37
Alle vrijwillgers heel hartelijk dank voor jullie inzet en proficiat!! :lol:
0
#8
gjr di 11 jan 2011, 16:43
Super! Het is zover, 1.6 stable! :)

Alle vrijwilligers hartelijk dank voor deze mooie prestatie!
0
#9
adje di 11 jan 2011, 17:34
ben blij dat het zover is. Heb wel eens getwijfeld.
Ga mijn site nu opnieuw inrichten en alles uitproberen
0
#10
rmolenaar di 11 jan 2011, 17:51
Wat ik jammer vind van Joomla als Content Management System is dat er geen mogelijkheid is om een artikel in meerdere categorieën te plaatsen. Ik merk dat als je een complexere website in elkaar wilt zetten Jommla als standaard hierin tekort schiet.
Verder ben ik wel blij met het ACL! wat was dat een gemis zeg. Super!
+1
#11
Sander di 11 jan 2011, 17:51
adje zei:
ben blij dat het zover is. Heb wel eens getwijfeld.
Ga mijn site nu opnieuw inrichten en alles uitproberen

Toch ontzettend fijn dat je hebt doorgezet om steentjes bij te dragen aan het project! Jezelf al gezien op www.joomla.org/16/credits.html ?
0
#12
David-Andrew wo 12 jan 2011, 13:21
rmolenaar zei:
Wat ik jammer vind van Joomla als Content Management System is dat er geen mogelijkheid is om een artikel in meerdere categorieën te plaatsen. Ik merk dat als je een complexere website in elkaar wilt zetten Jommla als standaard hierin tekort schiet.
Verder ben ik wel blij met het ACL! wat was dat een gemis zeg. Super!


Persoonlijk vind ik dat het plaatsen van een item in meerdere categorieen niet handig is. Dat zou je beter kunnen doen met tags (bijvoorbeeld Labels van jxtended.com). Tags geven dan relevante onderwerpen aan bij een artikel, en die zijn op een hoger niveau te zien. Categorieen zijn op meer een basis niveau dan in gebruik voor de structuur.

Volgens mij is dat voor Google zo ook handiger. Want, als je bijvoorbeeld een artikel in twee categorieeen plaatst, hoe moet de URL er uit zien? Met categorie een of twee erin? Of beide? Dan heb je op je site twee paginas met dezelfde inhoud....

Kijk eens hoe ik het op mijn eigen site heb gedaan:
www.chillcreations.com/blog.html

Daar heb je bijvoorbeeld deze twee artikelen, hoofd onderwerp verschillend, maar door de tags toch beide te zien als men meer wil weten over virtuemart.
www.chillcreations.com/blog/21-other-news/267-virtuemart-116-and-virtuemart-15-beta.html
www.chillcreations.com/blog/22-joomla/188-the-state-of-joomla-e-commerce-december-2010.html

Dit is dan het tag overzicht van Virtuemart:
www.chillcreations.com/component/labels/virtuemart.html

Does it make some sense?
0
#13
David-Andrew wo 12 jan 2011, 13:23
En natuurlijk ook mijn felicitaties! Wow, het ziet er super uit, kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

Ik heb wel moeite (zoals sommige andere op people.joomla.org ook aankaarten) met de hoeveelheid tegenwind die sommige prominenten hebben gegeven. Nu dat 1.6 er daadwerkelijk is, zijn ze ook "onboard" en positief, maar dat is wel een portie verwarrend zeg!

Met mijn eigen ogen zie ik dat 1.6 er heel goed uit ziet, en dat het net als 1.5 nog veel TLC (tender loving care) nodig heeft om zijn oudere broertje te overtreffen. Maar de basis is subliem!
0
#14
klipper wo 12 jan 2011, 17:48
Geweldig. Eindelijk is het zover.
Heb e.a. aan bugs uit de beta's gevist, maar heb er tot nu nog geen gevonden. Hoop dat dat zo blijft. :-)
Alle mensen van Joomla.org en natuurlijk van JoomlaCommunity gefeliciteerd en heel erg bedankt voor al jullie inzet.
-1
#15
polleke wo 12 jan 2011, 21:43
Zo.... geïnstalleerd en lopen als een zonnetje.
Ik had een eigen module en plugin ook al omgezet naar 1.6 en.... ja hoor als een trein.

Complimenten aan iedereen die er aan mee gewerkt heeft.

NU ga ik de rest ook ombouwen.

groet Jan
0
#16
esteban do 27 jan 2011, 11:54
@klipper, geen bugs? nou dan kunnen we de a.s. bugsquash-sessie skippen in Amsterdam & meteen aan het bierrr!